Recenzie de carte – Și lămpile lor se sting… – J.F.Lövgren

Recenzia cărții Și lămpile lor se sting… – J.F.Lövgren, făcută de Bianca
_______
” Tocmai se terminase serviciul religios festiv din biserica spaţioasă şi începuse ora mărturiilor, cînd un bărbat se îndreptă liniştit pe un culoar lateral spre amvon. Prin sala cea mare a bisericii trecu ca un suflu murmurul vocilor care şopteau: „Constructorul de bărci!” Înainte să fi ajuns în spatele amvonului, începu să vorbească. Avea o voce cam răguşită, dar care răsuna pînă în cel mai îndepărtat colţişor.
Iată, Eu stau la uşă şi bat! Poate să-şi imagineze cineva aşa ceva: că există undeva un spaţiu care să rămînă închis pentru Isus?
El trebuie să fie înăuntru! El trebuie să umple complet o inimă, ca să nu mai rămînă loc pentru alte lucruri! În loc de aceasta, El stă afară- fără cămin, tăgăduit, respins!”
Constructărul de bărci lăsă ascultătorilor săi timp să şi-L închipuie pe Isus stînd afară- fără cămnin, tăgăduit, respins.
„Dar de ce stă afară? Am ajuns odată seara tîrziu, într-un oraş, m-am dus la hotel şi am cerut o cameră. Nu mi s-a dat. De ce oare? Cumva pentru că eram prost îmbrăcat? Nu, hainele mele erau în ordine. Nu putea nimeni să-mi reproşeze ceva rău. Aveam şi bani. Dar nici aşa nu mi-au dat o cameră. Oare de ce? Ei bine, pentru că hotelul era plin. Toate camerele erau date deja.””

Puternic încărcat emoţional şi plin de semnificaţii profunde, romanul creionează, în linii mari, situaţia unei biserici dintr-un orăşel norvegian, surprinsă în aşteptarea Mirelui, cu candele pregătite ca fecioarele chibzuite, sau…pe jumătate stinse, ca cele nechibzuite. Constructori de bărci, oamenii simpli sau bogaţi, cu toţii alcătuiesc o comunitate ce se identifică cu aceea a bisericii din Laodicea, căreia Duhul Domnului i se adresează mustrător: „Ştiu faptele tale, că nu eşti nici rece, nici în clocot. Fiindcă eşti căldicel, o să te vărs din gura Mea.”
Ficţional, romanul închide în rîndurile sale o poveste cutremurătoare, întregul orăşel fiiind zguduit de o apariţie neaşteptate pe nori, ca o revelaţie a Domnului Isus pe Cer. Lucrurile iau o altă întorsătură. Atitudini adînc înrădăcinate se schimbă. Dragostea, dorinţa şi setea de El cresc, pînă la momentul jubileului de 50 de ani al bisericii. Încredinţaţi că mai este timp pînă El va reveni, membrii bisericii închid din nou uşa inimii şi a bisericii, lăsîndu-L pe El încă să bată.

„Venise marea zi- jubileul de cincizeci de ani al bisericii. Se distribuiseră doar un număr limitat de invitaţii, dar se părea că biserica este arhiplină. Uşile nu stăteau locului, neîncetat intrau oameni îmbrăcaţi festiv. Uşierii şi persoanele care păstrau ordinea erau ocupaţi pînă peste cap să le indice oamenilor locurile. La garderobă era înghesuială. Corul şi orchestra se instalaseră în ziua aceea mai devreme la locurile lor. Coriştii şi intrumentiştii umpleau podiumul. Tinerii avea deja trac.
[…]
Dirijorul înalt şi chel îşi luase locul în faţa corului, în timp ce coriştii aşteptau neliniştiţi. El conducea corul cu bagheta. Dădu tonul. Un aproape imperceptibil: „La, la la”.
Apoi ridică bagheta. Corul aştepta încordat…
El se uită în partitură şi făcu o mişcare cu bagheta. Dar atunci…”

…continuarea o veţi găsi pe paginile cărţii, răsfoite nu doar o singură dată. O primă lectură cu siguranţă va mai aduce o alta. De ce?
Pentru că ale romanului cuvinte închid în esenţa lor o poveste, dar deschid mintea cititorului şi lasă loc întrebărilor. Unele cu răspuns, altele fără.

„Isus, Fiul lui Dumnezeu, a experimentat încă de la începutul vieţii Sale pămînteşti ce înseamnă să fii respins. De la cei care nu aparţin poporului lui Dumnezeu nici nu e de aşteptat altceva, dar care este situaţia cu Biserica Sa? În ciuda multiplelor ei activităţi religioase, stă Isus cumva afară, la uşa ei…”
______

Articol scris de Biancahttp://hisdaughter.wordpress.com

Și lămpile lor se sting... - J.F.LovgrenCartea poate fi comandată de la Editura Agape.