Rezolvarea conflictelor în familia creștină

Uniunea Bisericilor Creştine După Evanghelie
COMUNITATEA ZONALĂ BOTOŞANI

OBIECTIV 2009
Post şi rugăciune pentru trezirea spirituală a familiei creştine
LUNA IUNIE

Tema: Rezolvarea conflictelor în familia creştină ( cauze, efecte, şi iertare).

Textele de bază: Coloseni 3:18-21; Efeseni 5:22-6:4; 1Tes.2:7-12; Prov. 22:6.

Conflictele între membrii aceleiaşi familii abundă în Sfânta Scriptură. Încă din prima familie, a lui Adam şi Eva, Cain şi-a ucis fratele, pe Abel. În familia lui Avraam, Sara era în conflict cu Agar. Iacov şi Esau, fraţi gemeni au avut un conflict care a durat aproape toată viaţa. Iosif a fost vândut de fraţii săi, copiii lui David de asemenea în conflicte. Absalom s-a ridicat împotriva tatălui său. Eli a avut mari probleme în educarea copiilor, ceea ce i s-a întâmplat şi lui Samuel.
În pofida acestor conflicte, Biblia nu spune foarte mult de modul de funcţionare a familiei. În Noul Testament în şase din epistolele sale, Pavel nu menţionează nimic despre familie. Nici Iacov, nici cele 3 epistole ale lui Ioan sau Apocalipsa nu spun nimic. În Coloseni relatarea este doar în 4 versete în propoziţii extreme de succinte.Un fragment paralel îl găsim în Efeseni fiind puţin mai lung, 16 versete. Toate sunt rezumative ex. (Col.3:18-21; Ef. 5:22-6,4; 1Tes.2:7-12).

Se naşte întrebarea firească – În ochii lui Dumnezeu familia este aşa de puţin importantă?

Se consideră că Biblia vorbeşte aşa de puţin despre familie deoarece în timpurile apostolice, biserica era un grup de casă, ca într-o familie. De fapt, era o adunare în casa cuiva şi tot ceea ce este transmis către biserică, este spus (valabil) şi către( pentru) familie. Familia este considerată în Noul Testament o biserică în miniatură. De aceea întregul conţinut al Sfintelor Scripturi care se aplică bisericii, comunităţii, vizează şi grupul familial.

1. Cauzele problemelor familiale. Fiecare familie trebuie abordată diferit, deoarece fiecare situaţie de criză este unică.Fiecare familie are propria modalitate de a învăţa cum să facă faţă situaţiilor, deoarece membrii familiei diferă, potrivit nivelului emoţional şi spiritual de maturitate.Datorită acestei unicităţi, este dificil să rezumăm cauzele problemelor familiale.Totuşi, cele mai multe familii sunt confruntate cu una sau mai multe probleme:

a.Probleme legate de comunicare. Sunt situaţiile unde membrii familiei nu ştiu cum să-şi împărtăşească simţămintele sau cum să se exprime clar pe ei înşişi, sentimentele şi ideile lor. Unele familii au subiecte tabu. Membrii acestor familii nu vor discuta niciodată despre bani, sexualitate, aspecte spirituale sau sinţăminte.Sunt familii unde niciodată nu se râde acasă, sau la masă, rareori spun cu adevărat ce gândesc, nu comunică sau dacă fac acest lucru, îl fac cu sarcasm sau alte mijloace distructive de comunicare. Unii dintre ei transmit mesaje duble: cuvintele spun una, în timp ce acţiunile spun altceva. Dacă nu comunici eficient se naşte criza.

b. Probleme legate de intimitate. În unele familii există puţină apropiere între membrii săi; le este teamă de intimitate. Nu petrec timp împreună şi nu manifestă încredere şi respect reciproc, nu-şi împărtăşesc problemele şi nu au învăţat cum să colaboreze.( nu există transparenţă, au secrete, se închid în ei înşişi).

c. Reguli nescrise, nespuse, dar general acceptate. De exemplu , unele familii nu au aproape nici o regulă. Altele au reguli prea rigide. Familiile religioase care au tabu-uri stricte care generează crize prin blocarea capacităţii creative fiind inflexibile sau prea flexibile. (legaliste sau libertine).

d. Obiectivele, scopurile academice, sociale. Poate fi nobil şi sănătos să ai anumite ţinte, ambiţii, dar când acestea sunt susţinute rigid de un membru pentru toţi ceilalţi, pot apărea tulburări.

e. Definirea valorilor, concepţiilor. Când în familie se zice: “Fiecare copil trebuie să facă facultate.”; “ Femeile din familie nu fac(nu trebuie să facă) carieră.”; “ Membri din familie – aceeaşi confesiune” ; – toate acestea sunt exemple de valori impuse cu stricteţe. Când unii din membri împărtăşesc altă părere – apare conflictul.

f. Fenomenul “ţapul ispăşitor”. Situaţii când atenţia este îndreptată spre alţii, neg propria mea problemă şi datorită frustrării, acţioneaz : criticând un fiu răzvrătit, o fiică având probleme , refuzând să mănânce, un şcolar incompetent, neisprăvit… , părinţii rămân atât de ocupaţi, încât nu mai au timp să se confrunte (certe unul cu altul). Acest tip de deturnare apare frecvent în familiile creştine. Prin stigmatizarea unor păcate sau prin implicarea în conflictele din comunitate, membrii familiei sunt, protejaţi, temporar de conflicte serioase în interiorul familiei.

2. Efectele problemelor în familia creştină. S-a remarcat încă din antichitate că un nou-născut comunică prin ţipete şi plâns cu părinţii săi. Ideea este larg acceptată, dar puţini îşi dau seama că şi adulţii pot comunica inadecvat (comportamente antisociale), atrăgând atenţia prin “strigăt de ajutor”.Ca şi plânsul copilului , unul din membrii familiei apelează la un comportament neobişnuit care este un semnal clar de tulburări în acea familie. Aceste probleme pot afecta prin diferite moduri: disperare, frustrare, tristeţe, mânie, anxietate, violenţă, abuzul în familie care determină pe unii din membrii acelei familii să se retragă fizic sau încearcă să scape de probleme cu ajutorul alcoolului, anturaj greşit sau alte mijloace de evadare.

Alte efecte pot veni prin imoralitate sexuală, dificultăţi de adaptare, negativismul, probleme şcolare sau profesionale, delincvenţa, depresia, dificultăţi de comunicare, scăderea randamentului. Dincolo de dificultăţile de comunicare, membrii familiilor disfuncţionale, se pot evita sau ignora unul pe celălalt, se pot abuza fizic, verbal sau sexual. Se controlează reciproc, se blamează pentru problemele familiale, se rănesc, se jignesc verbal prin critică, sarcasm sau umilire. Există neîncredere, complexe de inferioritate, lipsă de cooperare, blocaje şi chiar sabotaje reciproce. Dezvoltarea spirituală este posibilă cu mare dificultate într-un astfel de mediu.Nu este uşor să devii un credincios armonios, matur într-un mediu unde viaţa este marcată de conflicte, relaţii, atitudini şi comportamente interpersonale destructive.
Un exemplu negativ : Eli un părinte care a fost neglijent cu familia sa şi extrem de îngăduitor – a determinat efecte negative în propria familie ( 1 Sam.2:27-36).

3. Rezolvarea conflictelor. Pentru a rezolva situaţia conflictuală trebuie să admitem că există conflictul , să fim conştienţi de situaţie şi că realizăm nevoia de schimbare.
Uneori suntem tentaţi să credem că numai o persoană în cadrul familiei este cea care generează conflictul. Însă de cele mai multe ori şi ceilalţi membri contribuie la ascuţirea problemelor ivite. Apoi trebuie să găsim împreună răspuns la câteva întrebări: Ce a produs acest conflict? De ce s-a întâmplat acum? Când a fost ultima perioadă de pace şi linişte în familie? S-au mai repetat aceste momente de conflict? Discuţia deschisă va aduce deschidere şi va conduce pe cei implicaţi la mărturisire. Timpul nu este un factor care poate rezolva situaţia.Confruntarea este o acţiune care deschide calea spre rezolvarea conflictului.
Mărturisirea deschisă şi sinceră aduce iertare şi vindecare. Nu trebuie să evităm situaţiile când părinţii trebuie să-şi ceară iertare de la copii. Familia trebuie să se adapteze la a relaţiona corect unul cu altul, consecvent, având principii biblice.

Motive de laudă şi mulţumire:

1. Familia-planul lui Dumnezeu (Matei 19:2-6). În situaţii de conflict Domnul ne dă putere şi soluţii să ieşim din ele.

Motive de pocăinţă:

1. Tratăm superficial problemele ivite din familie. Timpul de părtăşie în familie este din ce în ce mai limitat.
2. Ne pocăim pentru cât de egoişti putem fi în situaţii de conflict. Totdeauna este de vină celălalt în situaţiile ivite.

Motive de cerere:

1. Domnul să ne dea lumina Sa pentru a ieşi din situaţiile de conflict.
2. Să ne iubim partenerul şi copiii cu adevărat şi să avem puterea să iertăm când ceilalţi vin cu pocăinţă atunci când au greşit – cum ne-a iertat şi Dumnezeu pe noi. Filipeni 1:9-11

Sfatul zonal Botoşani

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s