Post și rugăciune pentru formarea disciplinelor spirituale: Simplitatea

Uniunea Bisericilor Creştine După Evanghelie

COMUNITATEA ZONALĂ  BOTOŞANI

OBIECTIV 2010: Post şi  rugăciune pentru formarea disciplinelor spirituale

LUNA IUNIE, 2010

TEMA: SIMPLITATEA

Texte: Luca 16:13,Matei 6:19-21,Matei 6:25-33,

Simplitatea înseamnă să fii liber, în vreme ce duplicitatea duce pe om la robie. Simplitatea aduce bucurie şi echilibru, pe când duplicitatea aduce îngrijorare şi frică. Ea reprezintă o realitate interioara ce se reflectă într-un mod de viaţă exterior. Atât aspectul interior, cât şi cel exterior al simplităţii sunt esenţiale. Simplitatea începe prin coeziune si focalizare interioară. Tot ce este în jurul nostru înfluenţează atât starea interioară cât şi cea exterioară. Suntem prinşi adesea în labirintul unor dependenţe care ne vor controla viaţa. Dacă luăm o decizie pe baza unei judecăţi raţionale, peste o clipa, luăm o altă decizie pe baza a ceea ce vor crede alţii despre noi. Acest lucru se întâmplă din cauza lipsei Centrului divin, căutând siguranţa ne ataşăm de lucruri şi nu de Dumnezeu. Realizăm uneori că suntem împinşi să cumpărăm lucruri care nu ne sunt de folos, dar care sunt „comandate” din exterior pentru a reda echilibru. Acest lucru duce la manipularea întregii noastre fiinţe de către alţii, conducându-ne la a ne conforma unei societăţi bolnave şi stricată însemnând că noi însuşi să fim bolnavi. Trebuie să realizăm realitatea în care ne găsim, aşa cum este ea şi să dorim să ieşim din ea pentru a trăi simplitatea creştină. Disciplina spirituala a simplităţii nu este o iluzie deşartă, ci o viziune mereu prezentă pe care nu trebuie să o pierdem.

Biblia şi simplitatea. În primul rând trebuie să demolăm concepţia că Biblia nu se ocupa în mod special de acest subiect şi că problemele economice sunt ambiguu tratate, lasate la îndemâna şi aprecierea fiecărui individ în parte. O analiză serioasă a Scripturii nu poate sprijini acest punct de vedere. Biblia atacă aproape toate valorile economice ale societăţii contemporane şi emite porunci cu privire la cum să se poarte cei bogaţi cu cei săraci şi vice-versa. Ea ne confruntă cu duhul lăuntric al robiei induse de ataşamentul idolatru faţă de bogaţie. „Când cresc bogăţiile, nu vă lipiţi inima de ele.” (Ps 62:10). Înţeleptul ştie că „Cine se încrede în bogăţii, va cădea” (Prov. 11:28). Domnul Isus a declarat război materialismului „ mamona” (Luca 16:13). Isus se adresează în repetate rânduri afirmând „Ferice de voi care sunteti săraci, căci Împărăţia lui Dumnezeu este a voastrăşi „Vai de voi, bogaţilor, că voi v-aţi primit aici mângâierea” (Luca 6:20,24). Domnul Isus a îndemnat pe tânărul bogat nu numai să aibă o atitudine interioară de detaşare de averile lui, ci literalmente să se debaraseze de ele, dacă vrea să intre în Imparaţia lui Dumnezeu (Matei 19: 16-22). El ne-a prevenit „Vedeţi şi păziţi-vă de orice fel de lăcomie de bani; căci viaţa cuiva nu stă în belşugul avuţiei lui”(Luca 12:15). În Biblie găsim că în Noul Testament se fac peste 3000 de referiri legate de bani şi bogaţie pe când de exemplu despre mântuire doar 600 de versete. Disciplina simplităţii ne ajută să dobândim o perspectivă corectă , biblică a ceea ce deţinem. Simplitatea ne dă libertatea să primim resursele lui Dumnezeu ca pe un dar care trebuie nu păstrat, ci împărţit cu generozitate şi altora. (Deuteronom 8:17). Însă unii care poate iau în serios acest subiect pot fi confruntaţi cu o puternică ispita de a cădea în legalism, deoarece în strădania sinceră de a aplica învăţăturile date de Domnul Isus, putem comite cu uşurinţă aplicarea noastră personală cu învăţătura însăşi. Simplul fapt că cineva trăieşte în sărăcie nu este o garanţie a simplităţii. Pavel ne spune că dragostea de bani este rădăcina tuturor relelor. Adesea descoperi că, cei care au mai puţini bani, îi iubesc cel mai mult.

Punctul central al Disciplinei simplităţii îl constitue căutarea mai întâi a Impărăţiei lui Dumnezeu şi a neprihănirii Lui. Simplitatea însăşi devine idolatrie atunci când devine mai importantă decât căutarea Impărăţiei (Matei 6:25-33).

Trei atitudini lăuntrice importante. Prima atitudine lăuntrică a simplităţii constă în a privi ceea ce ai ca pe un dar din partea lui Dumnezeu. Ceea ce avem nu este în primul rând un rezultat al muncii noastre, ci al grijii şi harului lui Dumnezeu. A doua atitudine lăuntrică a simplităţii constă în a şti că purtarea de grijă a propietăţilor noastre este problema lui Dumnezeu. Dumnezeu este în măsură să ocrotească ceea ce posedăm. Atunci înseamnă că nu trebuie să mai încuiem uşa? Nu. A ne lua aceste precauţii tine de bunul simţ, dar dacă credem că precauţiile în sine ţin de noi, vom fi stăpâniţi de îngrijorare. Evident, acest fapt nu se limitează numai la posesiuni, ci şi la lucrurile abstracte, ca reputaţia şi serviciul. A treia atitudine este aceea de a împărţi cu ceilalţi ceea ce deţinem. Frica de viitor ne blochează în acest capitol. Dar, dacă credem că Dumnezeu este aşa cum a fost prezentat de Isus, nu avem de ce să ne temem. Când noi căutăm Impărăţia lui Dumnezeu, aceste trei atitudini vor caracteriza viaţa noastră. Luate împreună, ele definesc ceea ce a înţeles Isus prin „nu vă îngrijoraţi”. Ele cuprind realitatea simplităţii lăuntrice creştine.

Câteva principii exterioare practice:

Cumpără lucruri pentru folosul, şi nu pentru statul lor. Maşina trebuie cumpărată pentru utilitate nu pentru prestigiul care ţi-l conferă. La fel şi haina şi apartamentul ca fiind utile, nu la modă.

Respinge lucrurile care produc dependenţă. Televizor, cafea, alcool, mass media,etc. Zii nu sclaviei!

Formeazăţi obiceiul de a dărui lucruri. Deţinem lucruri care alţii au nevoie de ele şi nouă ne sunt de prisos. Simplifică şi vei descoperi multe lucruri de care nu ai neapărată nevoie.

Nu te lăsa cuprins de lozinci care te îndeamnă să schimbi totul. Ex. „Costul se amortizează în 6 luni”

Învaţă să te bucuri de lucruri şi fără să fie ale tale. A poseda este obsesia culturii noastre.

Învaţă să preţuieşti creaţia în sine, acest lucru va aduce multă linişte interioară.

Întâmpină cu critică orice lozincă de genul „cumpără acum, plăteşti mai târziu”. Aceste capcane  aduc robia. Atenţie – Scriptura condamnă „camăta” Dobânda este o exploatare nedemnă a nenorocirii altora. Domnul Isus îndeamnă – „daţi cu împrumut, fără să nădăjduiţi ceva în schimb” (Luca 6:35). Să fim extrem de precauţi înainte de a face datorii.

Modul de a vorbi simplu şi sincer.

Respinge lucrurile care duc la oprimarea altora.

Evită orice te-ar putea distrage de la a căuta mai întâi Impărăţia lui Dumnezeu. Nu pierde esenţialul.

Motive de mulţumire: Sunt mulţumitor Domnului de starea conferită de Dumnezeu în situaţiile vieţii. Sunt mulţumit de venitul pe care îl am, şi pot să fac parte şi celorlalţi din ceea ce am. Mulţumesc Domnului pentru sănătate şi viaţă.

Motive de mărturisire: Să mărturisim lucrurile care ne crează dependenţă. Să trăiesc cu adevarat în simplitate creştină într-o atitudine corectă, nu în duhul lumii care m-a afectat uneori.

Motive de cerere: Să găsesc în orice circumstanţă motive de mulţumire într-o atitudine de simplitate. Chiar din săptămâna viitoare mă rog Domnului ca să aplic câteva principii în care consider că sunt deficitar.

Comunitatea Zonală Botoşani

2 gânduri despre „Post și rugăciune pentru formarea disciplinelor spirituale: Simplitatea

  1. Overseas

    Culmea este ca unele reguli sunt de bun simt, nu au de a face cu religia. Sunt cu totul de acord ca un blog crestin sa promoveze standardele pozitive ale acestei lumi (sa invatam bine, sa mancam sanatos, sa fim economi etc). De dragul discutiei, opinia mea este ca sfaturi practice de acest gen pot fi emise atat de crestini, cat si de budisti sau de New Age-isti.
    Dar marea provocare este sa aducem in atentia lumii acele invataturi si acele principii specifice lui Cristos ! Exista asa ceva ? Le putem formula?

  2. Andrei Autor post

    @Overseas, bineînțeles că nu au de a face cu religia. Ce, religia are de a face cu… credința?

    Și eu sunt în asentiment cu dv. Aceste sfaturi pot fi emise nu doar de creștini ci de orice alt om. Sunt sfaturi „firești”, nu? (cu sensul de normalitate)

    „Nu vă învaţă chiar şi firea că este ruşine să […]” (1 Corinteni 11:14) – și Biblia spune că există lucruri care le învățăm din bunul simț DAR ca provocarea trebuie să vină din modul în care noi, ca și creștini, le transmitem lumii. Trebuie să ne deosebim în felul CUM facem chiar și lucrurile firești.

    Că de cele specifice lui Cristos nici nu mai zic… ne „pricepem”…

Lasă un comentariu